piątek, 22 marca 2013

Reaper


  • Co będzie nam potrzebne?
    • 1. Komputer z kartą dźwiękową z wejściem mikrofonowym (tak, to różowe!) i pamięcią RAM minimum 512MB. Jeśli chcecie się jednak bawić w bardziej zaawansowane opcje, 1GB to minimum.
      2. Mikrofon, obojętnie jaki, im lepszy tym lepiej.
      3. Sterownik ASIO.


    Skąd pobrać Reapera

    ASIO4ALL
    • Zakładam, że jeżeli zaglądacie do tego wątku, to macie niewielkie pojęcie o nagrywaniu dźwięków, więc nie będę się rozwodził specjalnie nad znaczeniem tego sterownika. W skrócie: dzięki niemu nagrania będę równe. Pewnie mieliście taką sytuację, gdy wydawało wam się, a nawet byliście pewni, że jak śpiewacie, to rytmicznie jest wszystko równo, a przy odtworzeniu był spory zgrzyt. Widzicie, to wcale nie wasza wina, nie jesteście beznadziejni, po prostu wasza karta dźwiękowa sobie nie radzi 

      Skocz pod adres http://www.asio4all.com, pobierz driver i zainstaluj go. Po otworzeniu ASIO4ALL Off-line Settings znajdującego się na Pulpicie dostaniesz coś takiego:



Czas więc ustawić ten sterownik dla Reapera. W głównym oknie programu wybieramy z menu Options, a potem Preferences.... Pojawi się okienko REAPER Preferences. Z menu po jego lewej stronie wybieramy Device. Z listy Audio system wybieramy ASIO, a w ASIO Driver wybieramy ASIO4ALL v2. Jeśli wszystko zrobiliście dobrze, to to okienko powinno wyglądać tak:


Tworzenie nowej ścieżki
  • Żeby móc coś nagrać, musimy utworzyć ścieżkę i ją "uzbroić". W tym celu wybieramy z głównego menu Track, a następnie Insert new track. Powinna nam się pojawić ścieżka z numerkiem [1]. Aby przygotować ją do nagrywania wystarczy kliknąć na przycisk z napisem ar, po lewej od "suwaczka". Jeśli wszystko poszło dobrze, powinniśmy zobaczyć na ekranie coś takiego:



Pierwsze próby nagrywania
  • Czas na pierwszą próbę mikrofonu. W tym celu wystarczy wcisnąć mały przycisk z kółeczkiem, który znajduje się pod ścieżkami.


  • Myślę, że każdy z was ma odtwarzacz MP3 i wie mniej więcej, jak to działa 

    Pośpiewajcie, pogadajcie sobie chwilkę i zobaczcie, czy rejestruje się nasza bajeczna fala dźwiękowa. Jeśli tak, to wszystko jest w porządku 

    Po zakończeniu nagrywania pojawi się okienko. Klikamy w nim na Save All, aby zapisać nasze popisy.

    Oczywiście, możemy usunąć nagranie ze ścieżki. Wystarczy kliknąć na nie lewym przyciskiem myszy i nacisnąć Delete. Można też kliknąć na nią prawym przyciskiem myszy i z menu kontekstowego wybrać Remove selected items.

    Warto w tym miejscu dodać, że nagrywając przez standardową kartę dźwiękową musimy mówić czy śpiewać dość głośno, żeby dźwięk był wyraźnie słyszalny. Niektóre karty mają w sterownikach opcję +20dB dla wejścia mikrofonowego, ale ja jej nie polecam, ze względu na łatwe przesterowywanie się dźwięku nagrywanego z takim dopalaniem.


Dodawanie podkładu
  • Najpierw tworzymy sobie nową ścieżkę, na której umieścimy nasz podkład następnie otwieramy sobie folder z naszym plikiem i... Po prostu przeciągamy go na nią!


Pamiętajmy tylko, żeby tej ścieżki nie uzbrajać do nagrywania.

Ustawianie głośności
  • Przyda nam się teraz wiedza nt. podstaw miksu. Czyli najpierw: poziomy głośności. Możemy oczywiście ustawić różne natężenie dla każdej ścieżki, dzięki czemu możemy dostosować głośność podkładu do głosu. Służą do tego te duże "suwaczki", o których już wcześniej wspomniałem i które są na tym screenie:

Warto też powiedzieć, do czego służą przyciski z literkami M i S. Otóż M to nic innego jakMute. Ta opcja, kiedy jest włączona, wycisza nam ścieżkę. Z kolei S, czyli Solo sprawia, że gra tylko ta jedna ścieżka. Wiem, wydaje wam się to zbędne, ale kiedy ma się 10 ścieżek łatwiej jest jedną "wysolować", niż wszystkie inne "zmutować". 

Podobne suwaczki są też na dole, służą dokładnie do tego samego.

Nie zapomnij zapisać projektu!
  • W tym celu z menu wybieramy File, a następnie Save project as.... Wybieramy nazwę pliku i zapisujemy. Polecam zapisywać projekty w oddzielnych folderach, żeby nam się robocze pliki nie mieszały.


Zapisywanie w MP3
  • Cóż nam po nagraniu, jeśli nie możemy się nim pochwalić! A prawda jest taka, że jednak mało osób ma Reapera czy inną tego typu aplikację na dysku. Czas więc zapisać nasz projekt w formacie MP3.

    Aby to zrobić, potrzebujemy biblioteki LAME. Ściągamy ją z adresu http://www.free-codecs.com/Lame_Encoder_download.htm. Plik będzie w formacie ZIP. Musimy go rozpakować. Następnie kopiujemy plik lame_enc.dll do folderu, gdzie zainstalowaliśmyReapera. Domyślnie C:\Program Files\Reaper\.

    Teraz wystarczy uruchomić Reapera, otworzyć projekt, a następnie wybrać z menu File-> Render. Pojawi się nam okienko:



  • Przykładowe ustawienie daje bardzo wysoką jakość nagrania, ale raczej taka nie będzie nam potrzebna. Warto więc trochę pokombinować. Angielski znacie, więc nie powinno być problemu. Aby rozpocząć zapis, klikamy na przycisk Render 1 file. Pojawi się następne okienko pokazujące nam postęp zapisu. Po jego zakończeniu dostaniemy nasz plik MP3.


I to by było na tyle. W razie jakichkolwiek pytań służę pomocą 

Autor: ryjcio










0 komentarze:

Prześlij komentarz